پلکان موفقیت

سرمایه گذاری و آموزش بورس

پلکان موفقیت

سرمایه گذاری و آموزش بورس

يكشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶ ب.ظ

تفاوت بورس با قمار

آیا بورس قمار است؟

"این مطلب و فایل صوتی در پاسخ به سوال یکی از دوستان است"

دانلود فایل صوتی این مقاله

آیا معامله گری قمار است..؟ اساسا چه وجه تمایز و یا وجه مشترکی بین قمار و معامله گری در بورس وجود دارد؟ معامله در بورس خطرناک تر است یا قمار؟

برای پاسخ به این سوال اجازه دهید ابتدا به ویژگیهای بازی قمار ( که امروزه در جوامع غربی تحت عنوان کازینوها تبدیل به یک صنعت شده است) بپردازیم.
در بازی قمار تقریبا همه قوانین در ابتدای بازی مشخص است.. برای مثال میزان پولی که می خواهیم روی هر دست ریسک کنیم همان ابتدا مشخص می شود. تعیین میزان پولی که می خواهیم ریسک کنیم جزء قوانین بازی است و حتما باید در بدو مشخص شود. همچنین هر بازی ابتدا، میانه و انتها دارد و بر اساس رخدادهای تصادفی (مثال پرتاپ سکه و احتمالا شیر یا خط آمدن) می باشد.

هرگاه شما وارد بازی قمار می شوید و پولی که در ابتدای بازی مشخص شده است را وارد بازی می کنید، تا اتمام بازی اجازه ندارید از آن کنار بکشید و باید تا مشخص شدن نتیجه نهایی بازی در آن حضور داشته باشید. در اینصورت برای شرکت در بازی قمار مجبور هستیم طبق قوانینی از پیش تعریف شده عمل کنیم…

در قمار قوانین از پیش تعریف شده ای وجود دارد که که آنرا کاملا نسبت به معامله گری متمایز و کم خطر تر می کند…!

اما در معامله گری سهام کسی( به غیر از خود ما) در ابتدا برای ما میزان ریسک را مشخص نمی کند! این بدین معنی است که شما خودتان مدیر خودتان هستید و قوانین را نیز خودتان می سازید در اینصورت وارد دنیای بی پایان ترید (معامله) می شوید که هر اتفاقی در هر لحظه ای ممکن است رخ دهد… و یک معامله گر موفق و با تجربه است که میزان ریسک، نقطه ورود، نقطه خروج و شرایط ترید را از پیش برای خود مکتوب می کند.

در ساختار بورس قوانینی تعریف نشده که شما حق دارید یک سهم را کجا بخرید و تا چقدر نگه دارید، اصولی وضع نشده و اساسا نباید هم وضع شود چون هر شخص با دیدگاه خودش و تعبیری که از سرمایه گذاری داره وارد بازار می شود. بنا بر همین قضیه افراد با تعبیرات اشتباه و با دیدگاه های معیوب وارد بازار می شودند و بدون در نظر گرفتن احتمال شکست وارد چرخه معاملات می شوند. و اساساً یا هیچ طرح و پلانی برای ترید ندارند و یا ریسک غیر منطقی انجام می دهند.

هر گاه اقدام به خرید سهم می کنید، تا زمانی که مایل باشید می توانید سهم را نگه دارید و هنگامی که تصمیم به خروج می گیرید می توانید سهم را بفروشید. جدای از اینکه چه طرح و پلانی برای معاملات خود دارید، عوامل زیادی حین معامله گری باعث می شود گیج شوید و حواستان را از بازار پرت کند.

بازار ریزشی را در نظر بگیرید که شما در حال ضرر بیشتر هستید و تعلل می کنید تا این ضرر بقدری ادامه پیدا کند که دیگر نمی توانید از آن چشم پوشی کنید.

ترید بسیار خطرناک است، بر خلاف بازی، بازار هیچگاه شما را بیرون نمی اندازد. اگر خودتان متوجه نباشید که دارید چیکار می کنید و خطرات بازار را نشناخته باشید در یک سیکل منفی، این ضرر تا جایی ادامه پیدا می کند که حسابتان تقریبا یک دهم قبل می شود و قسمت زیادی از دارایی خودتان را از دست خواهید داد.

برای مثال کم نبودند افرادی که سالهای گذشته سهم اخابر را در ۳۰۰۰ تومان خریدند و در ۳۰۰ تومان فروختند..! و یا در همین ماههای گذشته پترول را در ۴۰۰ تومان خریدند و قیمت فعلی حوالی ۲۰۰ تومان است..! و یا ثباغ را که بیش از ۵۰ درصد ارزش خود را در کمتر از ۶ ماه از دست داد…

بنابر موارد یاد شده اینطور باید نتیجه گرفت که معامله گری در بازار بورس اساساً با قمار متفاوت بوده و در مواردی خطرناک تر از قمار می باشد.

نویسنده ی این مقاله: آقای ابراهیم شمسی

موافقین ۳ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۲۳
SN

نظرات  (۳)

  سلام
وبلاگ خیلی زیبایی داری
یک سایت دارم با یک عالمه مطالب جالب و متنوع
حتی خودت میتونی عضو بشی و مطلب بگذاری
حتما سر بزن
منتظرت هستم
۲۵ خرداد ۹۵ ، ۱۱:۳۴ جام دل . حامد
بورس خیلی ریسکش بالاست!
پاسخ:
بله چون هیچ سرمایه گذاری به اندازه بورس در حال حاضر سود آور نیست خوب طبیعی است که بورس جزو پرریسک ترین سرمایه گذاری ها باشد .ولی خوب میزان ریسک تعریف شده ای داره وخوشبختانه با ایجاد دامنه نوسان(5درصدی) در بورس تهران این ریسک خیلی کم شده
عالی بود دمت گرم محشر بود هر چی تعریف کنم کم گفتم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی